• 28 OKT 17
    • 0
    Moeilijke Stoelgang – Moeite met Ontlasting of je Darmen?

    Moeilijke Stoelgang – Moeite met Ontlasting of je Darmen?

    Bijna 15% van de bevolking heeft te maken met een moeilijke stoelgang. Een moeilijke stoelgang betekent dat de ontlasting niet goed loopt en de darmen traag werken. Kenmerken van een moeilijke stoelgang zijn moeilijk naar de wc gaan, afwijkingen in de ontlasting tegen komen, zoals bloed en slijm, een opgeblazen gevoel hebben en misselijkheid.

     

    Hierna leest u meer over de mogelijke oorzaken van een moeilijke stoelgang, over de symptomen van een moeilijke stoelgang en lees je enkele tips die je kan raadplegen om een moeilijke stoelgang te verhelpen.

     

    De oorzaken van een moeilijke stoelgang

    Een moeilijke stoelgang kan vele oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken van een moeilijke stoelgang, zijn de volgende:

    • Het nuttigen van vezelarme voeding: vezels stimuleren de darmbeweging en zijn nodig voor een goede stoelgang. Dit komt omdat vezels als een soort spons werken, waarbij de vezels water opnemen. Op deze manier blijft de ontlasting soepel en zacht. Je vindt vezels terug in voedingsmiddelen als groente, fruit, zemelen, bruin brood en muesli.
    • Te weinig drinken: door voldoende te drinken, blijft je ontlasting soepel en je stoelgang goed. Drink je te weinig, dan kun je last krijgen van een harde, droge ontlasting.
    • Te weinig lichaamsbeweging: door voldoende te bewegen, blijft je darm gestimuleerd om mee te bewegen. Beweeg je minder, dan bewegen je darmen dus ook minder. Hierdoor blijft ontlasting te lang in de darm en kun je last krijgen van verstopping.
    • Het gebruik van bepaalde medicijnen: sommige medicijnen kunnen verstoppingen in de darm veroorzaken. Hierbij kun je denken aan pijnstillers, slaapmiddelen en kalmerende middelen.
    • Het negeren van aandrang: door ontlasting te lang op te houden, blijft de ontlasting te lang in de dikke darm zitten. Hierdoor kan ontlasting dik en droog worden.
    • Psychische factoren: ook psychische factoren kunnen invloed hebben op de ontlasting. Zo kunnen sommige mensen minder goed naar het toilet in een omgeving die voor hen niet vertrouwd is, zoals het toilet bij iemand anders thuis. Zo kan stress ook een moeilijke stoelgang veroorzaken.
    • Bepaalde ziekten: ziekten zoals het prikkelbare darm syndroom en de ziekte van Crohn kunnen ook een moeilijke stoelgang tot gevolg hebben.
    • Voedselintolerantie of voedselallergieën.

     

    De symptomen van een moeilijke stoelgang

    Je herkent een moeilijke stoelgang aan de volgende symptomen of klachten:

    • Harde en droge ontlasting, waarbij men meer moet persen bij de stoelgang.
    • Soms een pijnlijke stoelgang
    • Een onregelmatige stoelgang
    • Een moeizame stoelgang
    • Darmkrampen
    • Buikpijn aan de onderkant van de buik, die uitstraalt naar één kant van de buik.
    • Een opgezwollen buik en een opgeblazen gevoel
    • Hoofdpijn
    • Verlies van de eetlust
    • Een vieze smaak in je mond
    • Een slechte adem

     

    Heb je te maken met het prikkelbare darm syndroom, dan heb je vaak een krampende buikpijn, een overmatige gasproductie, een opgeblazen gevoel en een verandering in de stoelgang.

     

    Tips bij een moeilijke stoelgang

    Om een moeilijke stoelgang te verbeteren en minder last te hebben van de symptomen van een moeilijke stoelgang, kun je de volgende tips opvolgen.

     

    1. Eet voldoende vezels. Vezels vind je in voedingsmiddelen als volkoren producten, groenten en fruit. Door voldoende vezels te eten, wordt de werking van de darmen gestimuleerd en zal de stoelgang snel verbeteren.
    2. Drink voldoende water. Door voldoende water te drinken, blijft je stoelgang soepel. De richtlijn is het drinken van 1,5 tot 2 liter water per dag. Het drinken van koffie en sterke thee wordt afgeraden.
    3. Beweeg voldoende. Door voldoende te bewegen, worden de darmen gestimuleerd ook te bewegen. Hierdoor blijft ontlasting niet te lang in de darmen zitten en voorkom je dat je last krijgt van harde, droge ontlasting.

     

    Wat kan ik doen als ik last heb van een moeilijke stoelgang (obstipatie)?

    Een moeilijke stoelgang noemen we ook wel obstipatie of verstopping. Verstopping kan verschillende oorzaken hebben. Het kan onder andere komen doordat u…

    • minder beweegt doordat u zich niet goed voelt of op bed ligt
    • medicijnen gebruikt die de stoelgang beïnvloeden
    • een vochttekort hebt
    • minder eet en/of drinkt
    • minder vezels binnenkrijgt
    • een vernauwing van de darm heeft, bijvoorbeeld door de tumor of door een operatie.

     

    Wat kunt u hieraan doen?

    U kunt niet altijd zelf iets aan de verstopping doen. Wat helpt tegen obstipatie verschilt per oorzaak.

    • Bij een tekort aan beweging: probeer indien mogelijk toch te bewegen. Beweging zoals wandelen zorgt ervoor dat de darmen meer gaan bewegen. De ontlasting zal zich op die manier makkelijker verplaatsen. De stoelgang zal zo makkelijker worden.
    • Bij een vochttekort: drinken. Probeer 2 liter per dag te drinken. Dit zijn 13 glazen of 16 kopjes vocht per dag. Niet alleen water telt als vocht, ook alle andere dranken. Daarnaast tellen ook soep, vla, yoghurt en dergelijke mee. Vocht is nodig om de ontlasting soepel te krijgen.
    • Bij een tekort aan vezels: zorg dat u veel voedingsvezels eet (indien mogelijk 30-40 gram per dag).  Doe dit alleen als u er veel bij kunt drinken. Als u alleen voedingsvezels neemt en geen vocht, zal uw stoelgang nog moeilijker worden. De combinatie van vezels en vocht is dus erg belangrijk. Verder maken we onderscheid tussen oplosbare vezels en onoplosbare vezelsen grove vezels en fijne vezels. Het is belangrijk oplosbare en onoplosbare vezels te combineren. U kunt de hoeveelheid oplosbare voedingsvezels in uw voeding verhogen door psylliumvezels te nemen. U kunt dit kopen bij drogist of apotheek.
    • Bij een vernauwing van de darm: overleg altijd met uw arts welke voeding wel en niet mogelijk is. Extra vezels, met name onoplosbare grove vezels kunnen dan juist schadelijk zijn.

     

    Daarnaast geldt:

    • Er zijn medicijnen die ervoor zorgen dat de stoelgang makkelijker gaat. Vraag uw arts hiernaar. Als u morfine of morfine achtige preparaten gebruikt is een laxeermiddel altijd nodig. Overleg altijd met uw arts welk laxeermiddel u moet gebruiken.
    • Regelmatig eten en een ruim ontbijt. ’s Nachts bewegen uw darmen minder dan overdag. Door te ontbijten brengt u uw darmen op gang.
    • Ga als u aandrang voelt meteen naar het toilet, stel dit niet uit. Als u het naar het toilet gaan uitstelt verdwijnt de prikkel en wordt de verstopping erger.

     

    Voor meer advies over de aanpak van een moeilijke stoelgang en de bovengenoemde symptomen kan Apotheek Moens te Mortsel en Niel u op een deskundige manier bijstaan. Vraag onze medewerkers om hulp voor uw specifieke probleem.

     

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply